Cambodia. Van Phnom Penh naar Batambang - Reisverslag uit Batama Béri, Niger van Johanna - WaarBenJij.nu Cambodia. Van Phnom Penh naar Batambang - Reisverslag uit Batama Béri, Niger van Johanna - WaarBenJij.nu

Cambodia. Van Phnom Penh naar Batambang

Blijf op de hoogte en volg Johanna

16 November 2012 | Niger, Batama Béri

Woensdag de vlucht naar Phnom Penh! S ochtends heb ik nog ontbeten met Pia en Linda. Toen was het tijd om afscheid te nemen. En dat viel me veel zwaarder als ik had gedacht. Was een fantastische mensen heb ik leren kennen! Lief, zorgzaam, ondernemend, enthousiast en ook dol op avontuur!
Ik had nog veel langermet ze kunnen reizen. Met een brok in m'n keel in de tuk tuk getapt en op naar de airport!
Vlak voor t boarden kwam ik een Nederlandse gezien die door het hotel in Vientiane liep. Ik sprak hem aan en sindsdien zijn zij en ik bij elkaar.
Ook wel leuk om ff weer Hollanders te spreken.
Vietnam airlines bracht me naar Phnom Penh! Ik trof het naast me in het vliegtuig.... Een zieke (kotsende) vrouw naast me en haar man zat achterin het toestel! Heb ik weer!!

Bij aankomt met het NL stel in een tuk tuk gestapt en op naar Hotel top Banana roof!
Prima hotel en grote kamers.
S middags gelijk een aantal
Sightseeings gedaan. Waaronder S21! Wat indrukwekkend!! S21 was voorheen een school van 1977-1979 is dit veranderd in een gevangenis. Zoals de Vietnamezen het gebouw hebben gevonden, ziet het er nog steeds uit! Op de lijken na... De 14 lichamen die zijn gevonden hebben ze op t complex begraven. Twee mensen hebben t overleefd!!s 21 was het Voor station van de Killingfields. Paul pot wilde alle slimme stadse mensen uitroeien. Zelfs de kinderen want stel je voor dat deze op lange termijn wraak zouden willen nemen. Een kogel was niet voldoende om te sterven. Mensen moesten lijden! Dit alles wordt uitgebeeld adv martelwerktuigen, schilderen oude foto's etc. Ik moest m'n uiterste beste doen om t droogte te houden. Onze gids had het zElf niet meegemaakt, maar zijn vader,moeder en zus wel! Na alle gruwel verhalen konden we nog maar 1 vraag stellen... "Leefden ze nog"?!

Vervolgens een klein bezoek aan de russia market. Maar omdat het bijna sluitingstijd was besloten we de volgende dag terug te komen.
S avonds wat gerelaxt en s avonds een heerlijk chicken amok gehad. Een traditioneel gerecht van Cambodja.(zie foto)

De volgende ochtend(gister) vroeg pissen. We wilden veel doen en daarnaast is het sochtends een heerlijke temperatuur en zou het bij de Killingfields niet zo druk zijn. Dus in de tuk tuk gestapt om 8 uur.
Phnom Penh is een fantastische stad. Ik heb veel mensen horen zeggen hoe verschrikkelijk het is, maar ik zou t niet over willen slaan. Mensen glimlachen hier, zijn vriendelijk, arm, maar de stad leeft echt! Heerlijk chaotisch

Tja Killingfields heeft het uitleg nodig..?! Het eind station voor vele mensen uit de regeer periode van Paul Pot! Wat een hufter!!! In drie jaar tijd, 3 miljoen mensen vermoord op een gruwelijke manier. Op deze velden liggen allemaal massa graven. En de meeste zijn nog niet eens geruimt! Je komt kleding en botten tegen die door regen en erosie omhoog komen vanuit de grond...
De boom waar kleine kindertjes tegen kapot werden geslagen heeft het meest indruk op me gemaakt. (Zie foto). De armbandjes zijn van toeristen. Ik had er ook een. Deze krijg je als je door en monnik wordt gezegend. Helaas had ik m al afgedaan. Een erg mooi gebaar van de toeristen.

Aansluitend zijn we naar de russia market geweest. Een overdekte markt met eten, kleding, prullaria en souvenirs. Kortom: shop till we drop!
Ik heb maar weinig gekocht want uiteindelijk moet het allemaal weer in me backpack. Z e verklaren me al voor gek want iedereen loopt met zo'n 12/13 kilo en ik met twintig.
We hebben nog een heerlijk gerecht gekocht op de lokale markt. Het eten smaakt daar toch echt het best.
Een soort van phad Thai. Wat een soort van noodle gerecht is met sojasaus, heerlijk!! En niet te vergeten de fruitshakes! Die kun je voor een paar cent kopen.

Na de markt zijn we naar het Royal Palace geweest en de zilver pagode.
Het Royal Palace konden we niet bezoeken omdat daar de gestorven koning ligt opgebaard.( zojuist wat foto's gezien van mijn Cambodjaanse buurvrouw in de bus. Erg indrukwekkend.)
Tja de zilver pagode... Een tempel die een zilverenvloer heeft maar tot onze grote verbazing bedekt is met vloerbedekking ...?! Dat was dan $6,5!!!

Savonds zijn we wat luxer gaan eten en een heerlijk wijn gedronken. Wijn is hier verschrikkelijk duur. Vandaar mijn bierfoto's. Probeer ik af te vallen. Kom ik straks nog met een bierbuik thuis...

Vanochtend vroeg opgestaan. De bus vertrok vanaf er busstation om 8 uur. Normaal worst je van het hotel gehaald, maar ivm een bezoek van Obama is dit niet mogelijk!

De bus was aardig te doen. Een bus van 40 zitplaatsen met daarvan 6 toeristen en de rest lokals. Super!!
Ik kwam naast een Thais meisje te zitten. Ik bood haar af en toe een cracker of een mandarijn aan en tot mijn grote ervaring kwam ze na de eerste busstop met een zak vol mango's en ander zuur fruit aan. Je krijgt hier alles in een plasticzakke en in dit geval met 2 saté prikkers! Ik moest meeeten! Wat een lol heb ik met haar gehad! Ze heeft me verschillende Cambodjaanse worden geleerd nav een tijdschrift wat ik voor me had. Ze heeft minuten zitten staren naar een blonde haar van me (die ze van me opraapte) zo bijzonder! Daarna hebben we samen foto's gemaakt ( gekke bekken) en zoals zij graag wilde telefoonnrs uitgewisseld! Een mooie opvulling van een busreis van 5 uur van Phnom Penh naar Batambang. Wat uiteindelijk door buspech 2 uur langer duurde!!

Waar ik nu ben is het erg arm. Veel bedelaars. Lastig om mee om te gaan. Nee Zeggen voelt zo gemeen...
Morgen ga ik met het Nederlandse stel de omgeving verkennen. 8 uur vertrek, dus we doen nu ff een chillacondje. Overmorgen met de boot naar Siem reap(9uur) en dan op naar Ankor What!

Jeichienus en Clara als het goed is staan er nu wat foto's bij!

Ik vind al jullie reacties super leuk!!
Maar zoals jullie waarschijnlijk zien vermaak ik me prima. Sterker nog... Die tweede reis kan wel een sneller volgen als dat ik had verwacht ;)

Dag lieve annahojk-vrienden ;)

  • 16 November 2012 - 16:37

    Trijntje:

    Hoi Johanna,

    Weer een heel verhaal zeg.. Het is maar goed dat je deze reisverslagen maakt, want met zoveel indrukken is het ook bijna niet allemaal te onthouden.
    Wel heftige dingen allemaal hoor, wat je verteld en aan de foto's te zien.
    Kan me dan ook voorstellen dat je dan even een brok in je keel krijgt.
    Gelukkig vermaak je je verder prima en tref je steeds lieve mensen.
    Geniet er nog maar lekker van!

    Veel liefs en groetjes Trijntje en de rest van de Jonkersvaart

  • 16 November 2012 - 16:44

    Marjolijn:

    Als je het over de duivel hebt.....hahaha we hadden het net over je met de Kolthofjes.
    Wanneer er weer een verhaal van je zou verschijnen en ja hoor hier is die dan.

    Weer erg leuk om te lezen!

    Dus volgende reis alweer zo goed als bekend? Zegt u het maar wij boeken wel ;)

    Have fun daar enne gaan wij in het zwart of toch geel??? (Hint; skien)

    Groetjes,
    Marjolijn


  • 16 November 2012 - 17:20

    Lieneke:

    Hey Johanna!
    Fijn om weer een verslag van je te lezen! Indrukwekkend allemaal!! Heftig! Wel goed om te zien en te lezen dat je het naar je zin hebt!! Leuk om ook de foto's te zien! Blijf genieten van alles wat je meemaakt en houd ons op de hoogte! Kijk al weer uit naar volgend reisverslag!
    Groetjes en liefs uut Grunnen! XXX, Lieneke

  • 16 November 2012 - 17:43

    Margriet:

    Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en mooie foto's. S21 en killing fields zijn idd zwaar indrukwekkend, dat mensen elkaar dat aan kunnen doen. Ben heel benieuwd wat je van de Angkor tempels vindt.
    Heel veel plezier nog.

    groetjes Margriet

  • 16 November 2012 - 17:46

    Jeichienus En Clara:

    Hallo Johanna wat een leuk verslag en we vinden het fijn dat je het naar de zin hebt. Ook mooie foto's en zeer indrukwekkend. We wensen je verder een goede reis tot horens.

    Groeten vanuit Gasselternijveen


  • 16 November 2012 - 19:16

    Elzo Klei:

    Hoi Johanna,

    Leuk hoor die reisverslagen met verduidelijkende foto's, geniet er vooral van. We kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Veel plezier en goede reis,

    de familie uit Middelburg

  • 16 November 2012 - 21:26

    Andrea/Eertse:

    Hoi Johanna
    Leuk om zo je te volgen op je reis Geniet er maar van, en we wensen nog veel plezier verder
    met alles wat je nog beleeft op je reis.
    Groeten van het kerkpad .


  • 16 November 2012 - 22:30

    Wijnand & Christa:

    Leuk om je verhalen te lezen ! Veel plezier nog daar in het mooie Azie.

  • 17 November 2012 - 13:50

    Jose:

    Hi laiverd,

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen en foto's als je weer terug bent. Maar voor nu... lekker genieten!! Have fun!!

    xxx Jo

  • 17 November 2012 - 15:59

    Corina:

    Hoooi,

    Wat fijn om te lezen dat je zo geniet en het enorm naar je zin hebt (Is ook goed te zien op de foto's) de tijd vliegt vast om. Nieuwe vakantieplannen zijn altijd goed heb je weer wat om naar uit te kijken ;-)

    Veel plezier Verder!!!

    Groetjes Corina

  • 17 November 2012 - 19:35

    \\\\\Daniel En Margriet:

    Ha die Johanna,

    Dit is nu precies het verschil tussen reizen en vakantievieren. Ik (D) heb genoten van je verhaal en zal het zo aan M vertellen. Ik ben al beniewd aan meer verhalen als je weer in Groningen bent!!

    groet,
    DANIEL

  • 18 November 2012 - 10:47

    Marijn:

    Hi Johanna,

    Wat leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien!!!
    Bijzondere ervaring lijkt me!

    Geniet ervan laiverd!!!

    Liefs

  • 19 November 2012 - 20:25

    Susan En Robbert:

    Lieve Jo,

    Prachtige verhalen zeg. Indrukwekkend, bijzonder en ik weet zeker dat je deze reis nóóit meer zult vergeten.
    We hopen dat je nog heel veel mooie dingen gaat beleven en dat je nog veel leuke mensen gaat ontmoeten.
    We missen je en veel plezier. Bon Voyage!
    Liefs en groetjes uit Gorinchem

  • 20 November 2012 - 19:00

    Agnes:

    Wow, heel bijzonder! Deze indrukken en ervaringen vergeet je nooit meer!
    Veel plezier nog!
    Liefs Agnes, Jeroen en Thijmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johanna

Actief sinds 27 Juli 2012
Verslag gelezen: 1261
Totaal aantal bezoekers 11801

Voorgaande reizen:

01 November 2012 - 30 November 2012

De reis van mijn bucketlist

Landen bezocht: