Luang Prabang (Laos) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Johanna - WaarBenJij.nu Luang Prabang (Laos) - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Johanna - WaarBenJij.nu

Luang Prabang (Laos)

Blijf op de hoogte en volg Johanna

09 November 2012 | Laos, Luang Prabang

Luang prabang is een hele gezellig plaats. Heel toeristisch maar wel leuk. Je hebt allemaal leuke restaurantjes aan de Mekong. Leuke toeristen winkeltjes en leuke dingen om te doen. Iedere avond is er een avondmarkt.
We hebben twee dagen een scooter gehuurd. Met elkaar zijn we de eerste dag naar een hele grote waterval geweest! De weg er naar toe was prachtig. We reden door mooie kleine dorpjes. Heel puur. De waterval was heel hoog. We konden helemaal omhoog. En dit was nog niet toeristisch aangelegd. Kortom klimmen, kruipen uitglijden etc. Een beste klim waar ik 2 dgn spierpijn van heb gehad. Boven moesten we door waterplassen, maar het uitzicht was prachtig!!
Weer na beneden geklauterd en daarna vervolgens eerlijk gezwommen in de waterval. Daarna weer op de scooter en terug naar het hotel. S avonds zijn we wezen eten bij Utopia. Een hele gave plaats. In Laos heb je weinig gewone zitplaatsen.
Allemaal zitkussens waar je op zit. Een hele relaxte sfeer en dat maakt Laos ook wel bijzonder. Ik heb daar heerlijk Lokaal gegeten; laab. Daarna lekker geborreld en waterpijp gerookt met de Braziliaan! Nee lieve mensen.... alleen fruittabak! S avonds alleen vette pech! Een lekke band met onze scooter... Balen want in Laos ben je niet verzekert en moet je alles zelf betalen. Maar een nieuwe band kost...€3,- hahah het viel weer mee. Daarna weer snel op de scooter en door na de tweede waterval. Wederom heerlijk gezwommen. De volgende dag zijn we vertrokken met een minivan naar viang vieng. Bij aankomst met elkaar op het busstation zagen we een minibus staan waarvan met name à dere dachten; 'daar gaan we niet in'!! Twee Engelsen hadden al geklaagd. Onze Chileense klaagt werkelijk overal over, dus ook dit keer klaagde zij en kregen we een andere en betere minibus. Maar wat een rit!! 6 uur lang alleen maar haarspeldbochten, alleen maar!!
Het was snikheet en net uit te houden! Aangekomen in Viang Vieng vond ik het niet zo voorstellen! Viang vieng staat bekend om et tuben. Op een autoband de rivier af. Voorheen waren hier heel veel Bars aan de zijlijn waar je drank kon kopen en krijgen! Er werd te veel gezopen en te veel drugs gebruikt dat er helaas heel veel mensen zijn omgekomen. Om die reden is het per sept ook afgeschaft. Het leger heeft het nu in beheer, geen bars meer aan de zijlijn en de route is aangepast. We hadden al gehoord dat het zo langzaam gaat, dat er weinig meer aan was.
2 mensen van de groep waren ziek en om die reden gingen we met z'n 4-en per scooter naar de grotten en de blue lagoon! Ook de grotten waren minimaal toeristisch. Je kon er heel ver in. Dus met z'n 4-en zaklamp op ons hoofd en Lets go! Erg bijzonder om er zo een beetje met elkaar door heen te struinende. De klim naar de grot was snikheet! We konden na de klim een heerlijke duik nemen in de blue lagoon! Al was het niet zo groot! Ze hadden schommels gemaakt en een touw om er in te springen voor een vervriezende duik!
Toen ik heerlijk op de schommel zat zag ik op eens een klein hoofdje voorbij zwemmen.... Een slang!!!
Gelukkig zwom hij bij ons vandaan. Ik heb heel lang gekletst met een moslim jongen uit het groepje! Gewoon eens lekker ordinair je vragen en twijfels uitspreken over het geloof! Het heeft m'n beeld wel een beetje doen veranderen. Het geloof wordt er zo met de paplepel ingegoten dat ze in hun twintiger jaren twijfels hebben, maar hun geloof ook niet op hun manier kunnen beleven doordat de verwachtingen van de ouders zo hoog zijn! Een soort van hersenspoelen.

Terug naar het hotel voor het tuben.
Eerst ff gerelaxt in Een Restaurant.
Lekker onderuitgezakt met een fruitshake( ik drink hier niet anders) en friends kijken. In heel Laos draait op ieder scherm friends!
Om een uurtje of 4 besloten we toch maar om nog te gaan tuben... Maar helaas, hij was al gesloten!
De volgende dag weer met een bus Naar Vientiane. De drie mensen die samen reizen hadden al een hotel geboekt en om die reden moesten we opsplitsen. Daarnaast heeft een van de drie gestudeerd met iemand uit Laos in Australië die zij op gingen zoeken! Samen met de Franse heb ik Vientiane verkent op de fiets! Tot onze grote verrassing kregen wij ook een uit uitnodiging om met de dame uit Lao uit eten te gaan. Leuk!!
Ze leerden ons een aantal gebruiken en hoe de jeugd daar uitgaat. Inmiddels kan ik de conclusie trekken de rijke jeugd, het bleek de dochter van een ambassadeur te zijn! En zuipen dat ze doen!!! Eerst werd er drie liter bier besteld bij het eten en een typische Lao cocktail. Heerlijk!!
Hier zit oa soort van redbull in. Het is niet de redbull die wij kennen! Hier zit namelijk een keer zoveel cafeïne in en die Mag in Europa niet worden verkocht!
Na het eten gingen we naar een pub! Ook hier werden weer kannen met een soort van slush puppie aangevoerd! Dronken ben ik van die rotzooi niet geweest, maar een koppijn!! Na het stappen was ook het moment van afscheid gekomen. We gingen opsplitsen! Bah.... Het is dat ik moet werken maar we hebben het er heel even over gehad om oud en nieuw te vieren in Sydney! De Zwitserse, Belg en Braziliaan wonen nu nl tijdelijk in Australië.
Uiteindelijk lekker me bed in gedoken....

• 18 November 2012 - 16:36

Pa En Ma:

GEWELDIG...., op de slang na....xxx

• 19 November 2012 - 10:05

Marjolijn:

hahahaha wat weer een verhalen en idd meneer en mevrouw Klei op de slang na...brrrrr.

Oud en Nieuw in Australie....hhmmmmm nee denk niet dat je dat akkoord gaat krijgen van onze opperhoofd ;)

groetjes

• 19 November 2012 - 12:21

Jenne:

Weer mooi verhaal.
    Nog veel plezier. X

• 20 November 2012 - 09:52

Marian:

Gelukkig hoor je dat soort verhalen als over die slang pas achteraf, als je weet dat het goed is
    afgelopen ;-)
    Maar.... lekkere verhalen hoor. Genieten!!!!!